Families met kinderen

Voorkeur voor actieve beleving

In hun vrije tijd hebben families met kinderen een voorkeur voor een actieve beleving.

De top 3 favoriete activiteiten van families

• 45% Naar een pretpark of dierenpark gaan (index 131)
• 40% Naar de bioscoop gaan (index 110)
• 21% Betalende films of series kijken (index 108)

Aanbevolen door kinderen

Voor 21% is de motivatie om naar de bioscoop te gaan omdat dit een leuke uitstap is met vrienden en familie. Bij nog een andere 21% is bioscoop de keuze van de kinderen.

In de supermarkt: 66% A-brands

Leading Edge Consumer is de benaming binnen het GfK Consumer Life Panel voor mensen die een passie hebben voor iets, early adopter en influencer zijn. Zij gaan als eerste producten gaan testen, gaan kopen en anderen hierdoor beïnvloeden. 15% van de Belgische bevolking behoort hier toe.

Binnen de families met kinderen is 16% een Leading Edge Consumer (index 104). Dezelfde Leading Edge Consumers zijn de frequente cinemagangers die minstens 1 keer per maand gaan (index 263).

Interessant is dat de leeftijd van de kinderen een invloed heeft op het aankoopgedrag binnen FMCG-producten. Families met jonge kinderen (0-12 jaar) spenderen voor FMCG-producten 66% aan A-brands. Bij families met oudere kinderen 0-18 jaar wordt er iets meer op het budget gelet en geeft men het budget voor de helft uit aan A-brands (52%) en voor een kwart aan hard discounters (26%).

Global Consumer Value Types

We vinden Families met kinderen vooral terug onder de value types “Achievers” en “Nurturers”. Achievers zijn steeds op zoek naar nieuwigheden en plezier zelfs in alledaagse producten (index 125). Ze vinden virtuele relaties met mensen en locaties even waardevol als fysiek contact (index 127). Nurturers hechten belang aan familie-en vriendschapsbanden en vinden eerlijkheid en integriteit hierin erg belangrijk.