Gen Z

Binnen het Humans of Today-onderzoek zijn de mensen tussen 15 en 17 jaar die niet werkend zijn benoemd als Gen Z.
Verrassend is dat Gen Z sterk vertegenwoordigd is in de groep ‘Achievers’ (index 172), een van de ‘Global Consumer Values’ van GfK.

Achievers, altijd op zoek naar nieuwigheden

Achievers zijn steeds op zoek naar nieuwigheden en plezier zelfs in alledaagse producten (index 125). Ze vinden virtuele relaties met mensen en locaties even waardevol als fysiek contact (index 127).

Ambassadeurs van A-merken

Ze houden ervan om producten te kopen van prestigieuze merken (index 178) en ze zullen ook anderen vertellen en willen beïnvloeden over de producten en diensten waar ze zelf erg achter staan (index 113).

Vrienden, vrienden, vrienden

Wekelijks naar de film (index 269) of een concert of show gaan (index 250)
xxx

Hypergeconnecteerd

Binnen Gen Z vinden we de jongeren die quasi dagelijks bezig met YouTube (index 248), online muziek beluisteren (index 289) en gemiddeld wekelijks samen zijn met vrienden en bij hen op bezoek gaan (index 199).

Films en series: thuis en in de bioscoop

In hun vrije tijd zijn ze het liefst bezig met films en series bekijken. Dit doen ze via zowel bij betalende als gratis kanalen. Thuis kijken ze alleen naar een film. Een film gaan zien in de bioscoop doet 62% samen met vrienden. Het is een sociaal gebeuren. De meerderheid gaat zelfs in groep met 3 of meer vrienden. 71% van de ondervraagden Gen Z is een week tot 3 maanden geleden naar de bioscoop geweest.

Drivers

Maar liefst 71% kiest bioscoop als activiteit om er zonder afleiding te kunnen genieten en te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse sleur (76%). Voor films en series via Netflix, iTunes, DVD, Blu-ray vindt 55% van de Gen Z het belangrijk dit te kunnen doen in combinatie met andere zaken. Bij televisie kijken, live of uitgesteld, is het multitasken een nog belangrijkere driver (index 164). Het hoge belevingscomfort (verzorgde locatie, hoge kwaliteit beeld/geluid) vindt 56% een belangrijke tot uiterst belangrijke beweegreden. (N=352; Gen Z n=173 die naar de bioscoop gaan)

Leading Edge Consumers in de bioscoop

Binnen de Leading Edge Consumers, zijn Gen Z oververtegenwoordigd met een index 143 (21%). Dezelfde Leading Edge Consumers zijn de frequente cinemagangers die minstens 1 keer per maand gaan (index 263).